У товарознавчій практиці більш зручним вважається вивчення іграшок за матеріалом, з якого вони виготовлені. За цією ознакою іграшки поділяють на металеві, пластмасові, дерев'яні, гумові, м’яконабивні, керамічні. Окрему підгрупу складають настільні ігри, ялинкові прикраси та карнавальне приладдя.
Металеві іграшки. Такі іграшки виробляють з вуглецевої і легованої сталі, сплавів алюмінію. Широко використовується біла жерсть, яка легко піддається обробці; вона застосовується для виготовлення верхніх деталей корпусу іграшок, а також іграшок, що піддаються корозії внаслідок зіткнення з водою (ванночки, корита). Окремі деталі іграшок виробляють із пластичних мас; поєднання металу з пластмасою робить іграшку легшою і більш привабливою.
У зв'язку зі збільшенням випуску іграшок аналогічного асортименту з пластичних мас виробництво металевих іграшок скорочується.
Залежно від способу виробництва металеві іграшки поділяють на штамповані, литі і слюсарно-механічні.
Основну масу металевих іграшок отримують шляхом штампування. У штампованих іграшках широко використовують механізми, основною частиною яких є двигуни різних типів: пружинні, інерційні, електродвигуни.
Асортимент штампованих іграшок, призначених для дітей різного віку, дуже різноманітний. Велику групу становлять конструктори – комплекти взаємодоповнюваних деталей, з яких можна зібрати різні моделі або готові іграшки. Конструктори розвивають творчі здібності дітей, прищеплюють трудові навички.
Іграшки з пластичних мас. Пластмасові іграшки – яскраві, міцні, красиві, вони гігієнічні і не б'ються, не псуються від вологи, а порівняно відповідна м'якість і легкість робить їх безпечними для найменших дітей. Виробничий цикл виготовлення іграшок із пластичних мас включає переважно одну технологічну операцію, при цьому додаткової обробки майже не потрібно. Пластмаси легко набирають будь-якої форми, точно відтворюють рельєф іграшки. У виробництві іграшок допускається застосування пластичних мас у поєднанні з деревом, металом та іншими матеріалами.
Для виготовлення іграшок використовують такі види пластмас: амінопласти, полістирол, поліетилен, полівінілхлорид, пінополіуретан, капрон.
Дерев'яні іграшки. Деревина – незамінний матеріал для виготовлення широкого асортименту іграшок. Головні його властивості: невелика маса, значна міцність, здатність деревини утримувати цвяхи, легка оброблюваність ріжучими інструментами. Крім того, поверхня деревини легко сприймає найрізноманітніші види захисних і декоративних покриттів (фарбування, лакування, полірування, випалювання).
За способом виготовлення дерев'яні іграшки поділяють на токарні, столярні, різьблені, плетені.
Токарні іграшки виробляють переважно з м'яких порід деревини (липа, осика, вільха, сосна) шляхом виточування їх на токарних верстатах. Найбільш поширене оздоблення – фарбування іграшок нітрофарбами. Такі іграшки мають яскраву, блискучу поверхню, їх можна мити теплою водою з милом. Токарні іграшки призначені для дітей ясельного та молодшого дошкільного віку. За тематикою вони відносяться до дидактичних іграшок.
Столярні іграшки виготовляють із різних порід деревини (осики, липи, сосни, берези, дуба, бука) вологістю 8 – 10 %. Це особливо важливо, оскільки недостатньо висушена деревина погано обробляється, не тримає фарби і цвяхи, всихає і коробиться.
Гумові іграшки. Для виробництва гумових іграшок використовують натуральний і синтетичний каучук, а також наповнювачі та барвники. Значна міцність, м'якість та еластичність гуми дають можливість виробляти найрізноманітніші за формою та змістом іграшки. Вони легко забарвлюються фарбами, приготовленими на гумовій основі. Пофарбовані іграшки добре піддаються дезінфекції, не змінюючи при цьому свого зовнішнього вигляду. Цінною властивістю гуми є і те, що вона водо-і повітронепроникна, тому з неї виготовляють велику кількість іграшок для гри на воді та навчання плаванню. Відсутність гострих кутів і задирок робить гумові іграшки абсолютно безпечними для дітей.
Залежно від технології виготовлення гумові іграшки поділяють на формові, надувні, макані та з пінолатекса.
Макані іграшки відрізняються високою еластичністю, м'якістю і легкістю. Процес виробництва полягає в тому, що порцелянову модель іграшки багаторазово занурюють у гумовий клей до отримання плівки певної товщини. Макані іграшки випускають тільки озвученими. Асортимент цих іграшок порівняно невеликий – фігурки тварин, риб, птахів.
Гумові іграшки мають різне педагогічне і вікове призначення. Більшість цих іграшок знайомить дітей з тваринним світом (фігурки різних звірів, птахів, риб), а також відображає казковий світ (персонажі людей, тварин, птахів: Кіт у чоботях, Червона шапочка тощо), використовується для сюжетних творчих ігор, розвиває фантазію та уяву дитини, її свідомість і мову.
М’яконабивні іграшки. Основне місце серед м’яконабивних іграшок займають іграшки, що зображують тварин і птахів. Вони приваблюють дітей теплотою матеріалів, м'якістю, легкістю, різноманітністю та витонченістю форм. Істотним недоліком є те, щовонинегігієнічні, їхважкодезінфікувати. Іграшкиданоїгрупи призначені для дітей у ранньому дитинстві (1-3 роки) та першому періоді дитинства (4-7 років). Їх не рекомендується давати дітям до одного року.
З розвитком виробництва синтетичних матеріалів м’яконабивні ляльки замінюються більш гігієнічними ляльками з пластичних мас, головним чином з поліетилену.
Керамічні іграшки. Ці іграшки виготовляють з глини, а потім обпалюють до кам'яноподібного стану для додавання їм міцності. Вони хороші тим, що мають блискучу глазуровану поверхню, яка береже іграшки від забруднення і дає можливість їх мити. Проте асортимент керамічних іграшок досить невеликий, тому що вони крихкі та важкі.
Настільно-друковані ігри. До цієї групи відносять такі ігри, вихідним матеріалом для яких служать папір та картон із застосуванням поліграфічного друку. Друковане оформлення наноситься в основному офсетним способом, що дає яскраві, барвисті малюнки. Настільно-друковані ігри поповнюють знання дітей корисними відомостями з географії, історії, літератури, астрономії, розширюють кругозір, знайомлять із тваринним та рослинним світом, розповідають про нові досягнення науки і техніки. Різноманіття змісту ігор сприяє розвитку мислення, пам'яті, кмітливості, художнього смаку.
Велике пізнавальне значення мають ігри типу лото (зоологічне, ботанічне, транспортне, на іноземних мовах).
Для школярів випускають цікаві ігри у вигляді наборів карток з літерами алфавіту. Складаючи з літер слова, діти розширюють свій словниковий запас і залучаються до словотворчості. Значно підвищує інтерес до гри наявність електричної схеми.
Велике значення мають математичні ігри та ігри на іноземних мовах.
Ігри-заняття – це набори деталей, інструментів, викрійок, напівфабрикатів для випалювання, плетіння, вирізування, слюсарні та столярні набори; інструменти, в'язальні машини, конструктори тощо. Ігрові набори з праці розвивають трудові навички, мають велике виховне значення і користуються любов'ю дітей, оскільки дитина, отримуючи матеріали та інструмент для різних робіт, має можливість бачити результат своєї праці.
Книжки-іграшки – це друковані твори, які містять невеликий літературний текст та обов'язково ілюстрації. За змістом це невеликі казки, веселі вірші, кумедні пригоди. Для школярів можуть бути використані теми з географії, біології, історії.